Get Adobe Flash player

آشنائی با تکنولوژی SilverLight

چند وقتی مشغول امتحانات و بیماری بودم که اگه خدا بخواهد این مشغله ها به حداقل رسیده و خدمتون رسیدم تا مطلبی جدید را منتشر کنم .
شرکت Microsoft يک رقيب جديد براي تمامي شرکت هاي نرم افزاري دنيا مي باشد؛ اين شرکت تلاش جدي براي به دست گرفتن بازار جهاني نرم افزار دنيا و رقابت شديد با توليد کننده هاي نرم افزار در تمامي زمينه ها دارد؛ همانطور که نرم افزارهاي Internet Security ، مثل Kaspersky ، Notron و … ارائه کرده است يا در زمينه توليد بازي هاي کنسولي ، XBOX را در رقابت با PlayStation و Wii عرضه کرده است ، در زمينه MultiMedia تحت وب نيز به نظر مي رسد تکنولوژي SilverLight را در رقابت با Flash وارد عرصه وب نموده است و در سطح بسيار وسيعي در حال تبليغ و مانور بر روي اين تکنولوژي مي باشد .

در اين مطلب مرور اجمالي بر اين تکنولوژي، ويژگي ها و قابليت هاي آن و ابزار توليد و طراحي برنامه هاي SilverLight خواهيم داشت .

سیلور لایت (SilverLight)

SilverLight چيست؟
SilverLight يک تکنولوژي جديد و شبيه به فرمت SWF مربوط به Macromedia Flash مي باشد؛ که از آن براي ارائه برنامه هاي تحت وب به شکل مستقل از مرورگر(Cross-Browser) و نيز مستقل از سيستم عامل (Cross-Platform) با ظاهري بسيار زيبا يا RIA (Rich Interactive Application) استفاده مي شود .

برخي از مهمترين نکات در مورد SilverLight :
از Silver مي توان براي نمايش آنلاين و استريمينگ (Streaming) فيلم و موسيقي استفاده کرد .
به دليل حجم کم ( کمتر از 6MB ) به راحتي قابل دانلود و نصب بر روي مرورگر مي باشد .
SilverLight به دليل استفاده بيشتر از منابع سخت افزاري رايانه Client ، باعث بهبود ظاهر و افزايش سرعت اجراي برنامه هاي تحت وب مي شود .


در SilverLight نيز مانند فيلم هاي Flash مي توان از تصاوير برداري (VECTOR-BASED GRAPHICS)، موسيقي، متن و انيميشن به صورت يکپارچه استفاده کرد .
طراحان وب، تمام کارهايي که با استفاده از تکنولوژي AJAX انجام مي دادند در سيلورلايت به صورت دروني و ساده تر مي توانند انجام دهند .
برنامه نويسان.NET اعم از C#,VB,J# و… مي توانند از تواناييهاي کسب نموده خود در دنياي .NET براي توليد برنامه هاي SilverLight استفاده نمايند .
حتي برنامه نويسان PHP, JSP و ديگر زبان هاي سمت سرور (Server Side Programming Languge) نيز مي توانند از SilverLight استفاده کنند .
به دليل تعدد زبان هاي قابل انتخاب براي توليد برنامه هاي SilverLight، يادگيري و بکارگيري اين تکنولوژي بسيار راحت است .
از تمام زيبايي Windows Vista به راحتي مي توان از LINQ, RSS, JSON و هرگونه وب سرويسي استفاده کنيد .
فايل هاي صوتي با پسوند WMA و MP3 را مي توانيد يا استفاده از سيلورلايت Stream نماييد .

سازگاري SilverLight با سيستم عامل ها و مرورگرهاي موجود به صورت ذیل می باشد :

بررسی سازگاري SilverLight با سيستم عامل ها و مرورگرها

نکته: در ضمن شرکت Novel نيز يک نسخه از SilverLight که با نام Moonlight شناخته مي شود براي اجرا بر روي سيستم عامل خود عرضه نموده است .

محيط طراحي برنامه هاي SilverLight :
براي توليد برنامه هاي SilverLight مي توانيد از دو ابزار Microsoft Experssion Blend 4 و Microsoft Visual Studio 2010 استفاده نماييد :
Microsoft Experssion Blend 4 : از اين ابزار مي توانيد براي طراحي ظاهر گرافيکي، Encode کردن فايل هاي تصويري و صوتي و قرار دادن آن در برنامه هاي SilverLight استفاده نماييد.

Experssion Blend

Microsoft Visual Studio 2010 : براي کد نويسي طرف کلاينت و سرور، مربوط به برنامه هاي SilverLight مي توانيد از اين برنامه استفاده نماييد؛ همچنين اين ابزار امکان Debug کردن کدهاي برنامه هاي SilverLight را نيز به صورت کامل فراهم مي کند و قابليت full-Intellisence (منظور Syntax Highlighting, AutoComplete, Syntax Checking و …) آن نيز فعال مي باشد.

Microsoft Visual Studio

سايت رسمي برنامه : http://www.silverlight.net/
دريافت SilverLight Client آخرين نسخه =
براي سيستم عامل ويندوز : http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=185927
براي سيستم عامل مکينتاش : http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=185930

کپي برداري فقط با ذکر منبع بلامانع مي باشد .
منبع : e3tar.ir و microsoft.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین
LiveZilla Live Help
نظرسنجی

دوست دارید مطالب بیشتر شامل چه مباحثی باشد؟

مشاهده نتایج

بارگذاری ... بارگذاری ...
نرم افزار های کاربردی