Get Adobe Flash player

آشنائی مقدماتی با اصطلاحات وب

خوب امروز قصد دارم تا با اصطلاحات عامیانه وب بیشتر آشنا تون کنم ، لازم هست که این اصطلاحات را یاد بگیرید تا بتونید مطالب تخصصی را درک کنید . در ضمن در مطلب زیر تمامی اصطلاحات موجود نمی باشد و اصطلاحات به ترتیب حروف الفبای انگلیسی تعریف شده اند ، لیست ذیل به روز می شود .

ADO.NET

در NET Framework . دستيابي داده با استفاده از ADO.NET انجام مي شود . ADO.NET در حقيقت يك رابط برنامه نويسي است كه مجموعه امكانات لازم به منظور برقراري اتصال با بانك هاي اطلاعاتي را در اختيار پياده كنندگان برنامه هاي وب قرار مي دهد .

ADO.NET

رابط فوق با ايجاد يك لايه اضافه ، جزئيات و پيچيدگي هاي موجود به منظور دستيابي به داده را از ديد پياده كنندگان مخفي نگه مي دارد . برنامه هاي وب نوشته شده با استفاده از ASP.NET 2.0 از امکانات ارائه شده توسط ADO.NET نظير : ارتباط اتوماتيك با انواع متفاوتي از منابع داده ، ايجاد كنترل هاي كاربر در ارتباط با داده و ساير موارد ديگر استفاده مي نمايند . بدين ترتيب حجم كد مورد نياز براي نوشتن برنامه هاي وب مبتني بر داده كاهش يافته و نگهداري و پشتيباني از اين نوع برنامه ها شرايط مطلوب تري را فراهم خواهد نمود.



Anonymous FTP

Annonymouse به معناي بي نام است، با استفاده از كلمه عبور و پسورد مختص كاربركه قادر به كنترل دسترسي ها خواهد بود، اين عمل با تنظيم ACL (Access Control List) روي FTP Directory كه در كنترل پنل وجود دارد قابل انجام است. براي محدود كردن دسترسي هاي ناشناس به FTP ميتوان ‌گزينه مربوط به Allow Annonymouse را در پنجره Permission واقع در FTP Property برداشت .

Anonymous FTP


Application Pool

با ايجاد Apllication Pool در IIS يا Internet Information Services اين امکان به کاربر داده مي شود تا از CPU سرور استفاده بهينه اي داشته باشد و به اجراي برنامه هاي وب به سايت سرعت بيشتري اختصاص دهد . استفاده از Application Pool بسيار در كاهش Performance يك سرويس دهنده موثر است.


Auto Response

با استفاده از Auto Response پيغام ذخيره شده در Email Auto Responding با دريافت هر نامه بصورت خودكار ارسال ميشود ضمن اينكه نامه دريافت شده در Inbox مي ماند. تفاوت آن با Vacation Message در اين است كه در Vacation Message فقط يك مرتبه پاسخ به فرستنده ارسال مي شود و اگر شخص دوباره Email ارسال نمايد مجدداً پيغامي فرستاده نمي شود در حالي كه در Auto Response هر چند بار كه از يك شخص پيغامي دريافت شود پاسخ ارسال ميشود .


CDONTS

از متداول ترين روش ها در ارسال ايميل است و يکي از کامپوننتهاي ويندوز سرور 2000 ميباشد. انتخاب روش ارسال بر روي اينترنت بستگي به مشخصات سرور ميزبان كاربر دارد. با استفاده از اين قابليت بدون نصب كامپوننت اضافي در سرور ميتوان هر اطلاعاتي را به پست الكترونيك ارسال نمود.


CDOSYS

يكي از كامپوننت هاي ويندوز سرور 2003 مي باشد. با استفاده از CDOSYS قابليت ارسال يک نامه از طريق برنامه را فراهم مينمايد و محدوديتهاي CDONTS را ندارد.


Custom Error Pages

تعيين و تنظيم پيغام هاي خطايي که در اثر بوجود آمدن يک خطا در سرور براي بازديد كننده در حال مشاهده يك صفحه از سايت به نمايش در مي آيد. معمول ترين خطاها Error 404 به معناي پيدا نشدن فايل و Error 403 مجاز نبودن دسترسي ( Access Forbidden ) هستند. پيغام 404 زماني نمايش داده مي شود كه كاربري قصد استفاده از صفحه اي را دارد كه اصلاً در سرور وجود ندارد و پيغام 403 زماني نمايش داده مي شود كه كاربري قصد ورود به بخشي از سايت را دارد كه توسط دارنده سايت اجازه دسترسي عمومي براي آن تعريف نشده است. بعنوان مثال مديران سايت مي توانند در Error404 بوسيله آيتم Custom Error Pages صفحه اي را ايجاد نمايند كه بازديد كنندگان بجاي Error پيش فرض صفحه تعيين شده را مشاهده نمايند .

Custom Error Pages


Dedicated IP

يک IP اختصاصي است که شما را قادر مي سازد تا نام دامنه يا نام سازمان خود را با DNSاي به نام خود سايت استفاده نمائيد، که در دو حالت مي توان در نمايشگر مشاهده نمود:
به صورت IP =
http://91.127.64.11/
و يا نام دامنه =
http://e3tar.ir/


DHTML

زباني براي ساخت منو هاي حرفه اي براي وب سايت است و اين منو ها با مرورگر هاي مختلف سازگار مي باشند، چون اين برنامه Code هايي مي سازد كه 100% سازگاربا مرورگر هاي ، (Internet Explorer (4), (5), (6), Netscape Navigator 4, Opera (6), Opera (7 و ساير مرورگرها با سيستم عامل هاي Windows و Mac و Linux است.DHTML عمليات و تكنولوژي وب براي ايجاد صفحات وب مي باشد كه مي توان برنامه هاي كاربردي كوچكي را ايجاد كرد تا بر روي كامپيوتر كاربر به جاي يك صفحه وب استاتيك اجرا شود .


DNS Management

DNS Management اين امكان را به كاربر ميدهد تا از طريق كنترل پنل نسبت به هر گونه تغييرات در ناحيه DNS خود اقدام نمايد .


Flash Media Server

اين برنامه براي ساخت و گسترش برنامه هايي بر پايه Chat ، Webcam و برنامه هاي مولتي مديا بر پايه وب و پروژ هاي چند كاره استفاده مي شود كه در ضمن سادگي و سرعت بالا امكان Log كردن Clipها را به تهيه‌كنندگان و امكان پخش زنده فراهم مينمايد .

Flash Media Server


Folder Management

در حقيقت مي توان با استفاده از كنترل پنل به جاي استفاده از پروتكل FTP فايلها را Upload و حذف يا ويرايش نمود .


FTP

FTP يکي از قديمي ترين پروتکل هاي اينترنت مي باشد که هنوز هم کاربرد زيادي دارد و در سال 1970 در اينترنت توسعه يافت . FTP مخفف File Transfer Protocol ميباشد که يک پروتکل استاندارد در TCP/IP است. مانند HTTP که محتواي وب را منتقل مي کند يا SMTP که ايميل ها را منتقل مي کند FTP هم ساده ترين راه براي تبادل فايل از يک کامپيوتر به کامپيوتر ديگر مي باشد. يکي از کاربرد هاي FTP ، دانلود موزيک و برنامه هاي کاربردي از وب سايتها مي باشد. به خاطر استفاده اين پروتکل از يک پورت مجزا که پورت شماره 21 است عمل دانلود بسيار سريع انجام مي شود. مانند آدرسهاي وب سايتها، FTP هم آدرس مخصوص خود را دارد چون همانند يک وب سايت، اين پروتکل بر روي هارد ديسک کامپيوتر سرور فضاي مشخصي را اشغال مي کند.

معمولاً اگر آدرس يک وب سايت مانند آدرس زير باشد:

http://domain.com

آدرس FTP آن سايت به اين صورت است:

http://ftp.domain.com


Graphic Statistics Visitors

آمار گرافيكي اطلاعات فراواني به كاربر مي دهد ، كه استفاده از اين اطلاعات مي تواند تاثير به سزايي در بازده كار داشته باشد.آمار در واقع به تعداد تقاضاهايي گفته مي شود كه وب سرور (Web Server) دريافت مي كند.مزاياي دانستن آمار اين است كه ، بدون دستيابي به اين اطلاعات و بدون آگاهي از پيشينه بازديد كنندگان قضاوت اينكه آيا بناي ابتكار تجاري شما در جلب بازديد کننده، بصورت الکترونيکي (Online) يا سنتي (Offline)، موفق بوده است يا خير مشكل خواهد بود و نيز ميتواند براي مشخص كردن اينكه چقدر سايت شما توانسته با مخاطب ارتباط برقرار كند مفيد واقع شود. اين اطلاعات در مشخص كردن بخش هاي پربيننده و يا قسمتهايي كه در وب سايت شما چندان مورد توجه قرار نگرفته اند كمك موثري مي كند .

Graphic Statistics Visitors


IMAP

(IMAP4(Internet Message Access Protocol همانند POP3 يک پروتکل استاندارد براي دريافت ايميل از سرور است. اما داراي تفاوت نسبت به POP3 است. به طور مثال در POP3 پس از دريافت ايميل ها، ايميل ها از روي سرور حذف ميشود در صورتي که در IMAP اينگونه نيست و ايميل ها پس از دريافت از روي سرور حذف نمي شوند. ازطريق IMAP اين امکان وجود دارد که كاربر بدون دانلود نمودن پيغام از روي سرور درون پيغامهاي خود جستجو انجام دهد، پوشه ايجاد نمايد، تغير نام دهد و Mailbox خود را براي پيغام هاي جديد كنترل نمايد. يکي از پر استفاده ترين موارد استفاده از IMAP حالت اشتراکي آن است بعنوان مثال در شرکتي که بايد چند نفر اجازه دسترسي به پست الکترونيک شرکت را داشته باشند IMAP راه حل مناسبي است .


Indexing Service

به وسيله اين ابزار توانمند ميتوان يك جستجوي بسيار قوي نوشت. عملكرد آن به اين صورت است كه فايلها را بازنموده و داخل آن با يك الگوريتم جستجو انجام مي دهد و سپس لينک صفحاتي را که عبارت جستجو در آن نوشته شده است در يك صفحه ليست مي نمايد .


LDAP

Lightweight Directory Access Protocol يك پروتكل است كه جهت پيدا كردن اطلاعات از يك سروربراي برنامه هاي ايميل به كار مي رود. سرورهاي LDAP اغلب در شركت‌ها و دانشگاه‌ها استفاده مي‌شود تا آدرس‌هاي زيادي را كه در سازمان وجود دارد در دسترس قرار دهد .


Media Streaming Audio/Video

براي پخش فيلم، کليپ، موسيقي و حتي WebCam در وب سايت استفاده مي شود .

Media Streaming Audio/Video


MSWC

يكي از قابليت هاي ASP و ايجاد شمارنده براي صفحات است كه براي اين عمل از شيء Page Counter استفاده مي شود. ابتدا بايد متغيري را تعريف نمود و آن را به سرور نسبت داد.


Password Protection

مي توان براي پوشه هاي مورد نظر رمز عبور تعريف كرد تا به اين وسيله به كاربران تعيين شده اجازه استفاده از آن پوشه داده شود .


Personal Calendar

قابليت زمان بندي در كارها را داراست. اين برنامه در ساعات و روزهاي مقرر كه قبلاً توسط كاربر تعيين شده بود به كاربر يادآوري ميكند .


POP3

( Post Office Protocol ( Version 3 مسوليت پيام هاي دريافتي ( ورود ) را برعهده دارد. زمانيکه با استفاده از برنامه سرويس گيرنده ، صندوق پستي را به منظور دريافت نامه هاي الکترونيکي بررسي مي نمائيد ، برنامه فوق با سرويس دهنده ( POP3 ( POP3 Mail Server از طريق پورت 110 ارتباط برقرار مي نمايد. سرويس دهنده POP3 به يک نام Account و رمز عبور نياز دارد. پس از تائيد اعتبار و مجوز ، سرويس دهنده POP3 فايل هاي مربوطه را فعال و امکان دستيابي به آنان را فراهم مي نمايد .

Post Office Protocol


Quota Reporting

برنامه هاي Quota به منظور تخصيص مقدار مشخصي از منابع سرور به هر كاربر استفاده ميشود. براي محدود نمودن استفاده كاربران از منابع سرور از برنامه هاي quota استفاده مي‌شود. Quota Reporting اين امكان را به كاربر ميدهد تا ميزان استفاده وي از منابع تخصيص يافته خود را مشاهده نمايد .


Ruby

Ruby يك زبان پردازه نويسي مفسردار براي برنامه سازي شئ گرا كه متن آن در اختيار عموم باشد مورد استفاده قرار ميگيرد و زباني است كه از کد منبع ساخته مي شود تا با حداکثر سرعت بهينه شده تا با سخت ‌افزارارتباط برقرار کند. ساختار گرامري ساده آن تا اندازه اي مبتني بر ساختارگرامري ايفل و ادا است . اين زبان كه به زبان پرل شباهت زيادي دارد، ويژگي هاي زيادي براي پردازش فايل هاي متني و انجام كارهاي مديريتي سيستمي دارا ميباشد.


Raw Logs Access

Raw logs accesss دسترسي به فايلهاي خامي هستند كه رويداد هاي بازديد از سايت را ثبت ميكنند و همچنين نشان مي دهد چه كساني بدون اينكه از فايلهاي گرافيكي وب سايت استفاده نمودهاند از سايت كاربر بازديد كرده اند يعني سريعاً بازديد نموده و يا هنگام load شدن تصاوير و نمودارها بارگذاري را نمايش سايت را متوقف نموده اند. كاربرمي تواند Raw Log هاي سايت خود را بر روي كامپيوتر دانلود نمايد. Raw logها همچنين گزارشي از بازديدهاي ناقص از سايت مي باشد .


SHTML

صفحات HTML براي اينكه همانند زبان ASP فايلهاي خارجي را به روش الحاقي به درون فايلي وارد نمايند ، از سرويس(SSI (Serve Side Includes استفاده مي كنند. .براي اينكه صفحات HTML ما توسط اين سرويس پردازش شود پسوند صفحات خود را از نوع SHTMl تعريف مي كينم .


SMTP

Simple Mail Transfer Protocol مسئوليت پيام هاي ارسالي ( خروج ) نامه هاي الکترونيکي، را برعهده دارد. برنامه هايي مانند Outlook Express با سرويس دهنده SMTP موجود در سرور پست الكترونيك (Mail Server) از طريق پورت 25 ، ارتباط برقرار مي نمايد. برنامه Outlook Express با سرويس دهنده SMTP مکالمه اي را برقرار و به سرويس دهنده SMTP ، آدرس هاي فرستنده و گيرنده و محتويات پيام را اعلان مي نمايد .

Simple Mail Transfer Protocol


SOAP Toolkit

SOAP Toolkit پروتکل ارتباطي براي سرويس هاي وب XML است. SOAP Toolkit فرمت پيامهاي XML را مشخص مي کند. در صورتيکه داراي بخشي شامل کدهاي XML باشيم که بين عناصر SOAP Toolkit قرار گرفته باشند، مي توان گفت که داراي يک پيام SOAP هستيم. تقريبا” اغلب سرويس هاي وب XML از HTTP استفاده مي نمايند. يکي از مسائل مهم در رابطه با شروع استفاده از SOAP ، وجود اختلاف بين ويژگي ها و خصايص هر يک از نسخه هاي پياده سازي شده SOAP Toolkit است. اغلب افراديکه از SOAP Toolkit استفاده مي نمايند پيام هاي SOAP را مستقيما” نمي نويسند و از نرم افزارهاي مربوط به SOAP Toolkit براي ايجاد و تفسير پيام هاي SOAP استفاده مي کنند. اين نوع نرم افزارها ،عموما” باعث ترجمه توابع صدا زده شده از يک زبان برنامه نويسي به يک پيام SOAP ميشوند. بعنوان مثال برنامه Microsoft SOAP Toolkit 2.0 باعث ترجمه توابع فراخوانده شده COM به SOAP شده و يا Apache Toolkit توابع فراخوانده شده و نوشته شده به زبان جاوا را به SOAP ترجمه خواهد کرد. ويژگي هاي منحصربفرد HTTP و سادگي SOAP باعث گرديده که استفاده از آن براي پياده سازي سرويس هاي وب XML ايده آل باشد .


Spell Checking

امكان غلط گيري در املاي ايميل مي باشد. اين عمل باعث مي شود تا وب ميل متن را با فرهنگ لغات خود تطبيق دهد و كليه كلمات نادرست و ناشناخته را براي تصميم گيري به كاربر نمايش دهد .


SSL

Secure Sockets Layer يك پروتكل امنيتي است، به اين صورت كه در صورت استفاده از آن مرورگر اينترنت اين ارتباط امن را توسط يك قفل كوچك در پايين صفحه نمايش ميدهد.گواهينامه هاي SSL تنها براي اشخاص حقيقي صادر مي شوند. به طور مثال يك گواهينامه SSL شامل اطاعاتي در مورد دامنه، شركت ، آدرس ، شهر ،كشور و تاريخ ابطال گواهينامه مي باشد. .زمانيكه يك مرورگر اينترنت به يك سايت از طريق ارتباط امن متصل مي شود ، علاوه بر دريافت گواهينامه SSL ، معتبر بودن صادركننده گواهينامه و مجاز بودن سايت به استفاده از اين گواهينامه را نيز بررسي مي كند و هر كدام مورد تاييد نباشد به صورت يك پيغام خطا به كاربر اعلام مي شود .


TCL

(TCL (Tool Command Language زبان دستور ابزاري است معمولاً به جاي TCL به صورت TCL نوشته شده و به صورت تيکل تلفظ مي شود اين زبان در عين اينکه يادگيري آن بسيار ساده مي باشد از ويژگي هايي برخوردار است که آن را قدرتمند نموده است. از اين زبان معمولاً براي پيش تعريف هاي سريع کاربردهاي اسکريپتي، محيط هاي با رابط گرافيكي و عمليات تست و اشکال زدايي و يا هر دستوري كه بصورت فرمان است استفاده مي شود كه اين موضوع دستورالعمل هاي زبان را نيز شامل مي شود. TCL توسط زبان هاي C ، PLUS,CPLUSe, JAVA توسعه مي يابد .


Vacation Message

به منظور پاسخ دهي اتوماتيک به Mailهاي ارسالي است. در اين حالت هرمتني كه انتخاب شود، به شخصي كه به كاربر Email ارسال نموده فرستاده مي شود و در Vacation Recipients فهرست آن ذخيره مي شود، به اين ترتيب كاربر قادر به پيگيري Email هاي اتوماتيك ارسال شده ميباشد. Vacation Message فقط يك مرتبه به فرستنده Email پاسخ ارسال ميكند .


Virtual Directory

دايركتوري ريشه برنامه كاربردي است و در برگيرنده فايل. Global . asa . صرف نظر از اين كه كدام فايل درخواست شود، فايل Global . asa همواره اولين فايلي خواهد بود كه اجرا ميشود اگر در نظر است كه كاربر برنامه كاربردي را با صفحه خاصي كه در نظردارد آغاز كند از اين دايركتوري استفاده مي كند. البته از نظر تعيين ساختار دايركتوري هاي يك برنامه كاربردي هيچ محدوديتي وجود ندارد .


VDS

VDS مخفف عبارت Virtual Dedicated Server می باشد این سرورها همان سرورهای خصوصی مجازی (VPS) می باشند با همان کارایی و امکانات . با این تفاوت که منابع هر سرور مجازی کاملا اختصاصی بوده و کاربران میتوانند از سیستمی شبیه به سرور اختصاصی استفاده کنند.
این سرور ها از لحاظ توانای اجرا (CPU و RAM) معمولا از سرورهای دیگر قویتر بوده و از سخت افزار های قدرتمند تری برای این مجازی ساز ها استفاده میشود. این سرورها برخلاف VPS که در آن هسته یک سیستم عامل (Kernel) به اشتراک گذاشته می شود دارای محیط کاملا مجزا و سیستم عامل مجزا می باشند .


VPS

VPS مخفف عبارت Virtual Private Server نوعی سرور است که با استفاده از Platform های مجازی سازی بر روی یک سرور قدرتمند ایجاد می گردد، لذا ممکن است بر روی یک سرور چند VPS نصب شود و به همین دلیل به لحاظ قیمت بسیار ارزان تر از سرور های اختصاصی است و مناسب برای حرفه های کوچک تر و یا پشتیبان گیری است.
VPS تقریبا هیچ تقاوتی برای Configuration با سرور ندارد و به مالک آن اجازه داده می شود تا تمامی دسترسی هایی که بر روی سرور اختصاصی وجود دارد را در اختیار داشته باشد.

Virtual Private Server


Web Files Permission

تعيين سطح دسترسي به بعضي از فايلها و فولدرها مي باشد، چرا كه بعضي از برنامه ها و يا حتي بانك اطلاعاتي احتياج به اين دارد كه اجازه نوشتن ، اجرا، تغييرات يا حتي حذف نمودن به كاربر داده شود .


Web Mail

Webmail يکي ازقابليت هاي سرور پست الكترونيكي (Mail Server) ميباشد. برنامه هاي ارسال و دريافت پست الكترونيك ( مانند Outlook Express ) كه بر روي كامپيوترهاي شخصي مورد استفاده قرار ميگيرند بايستي با يك SMTP Server و يك POP3 Server ارتباط برقرار كنند.اگر Mail Server قابليت استفاده تحت وب ( Web Mail ) را داشته باشد، ابتدا از طريق پروتكل HTTP با Mail Server ارتباط برقرار مي كند. سرور Web Mail با اتصال به سرور SMTP پيام را ارسال مي كند. پست الكترونيك مبني بر وب داراي مزاياي متعددي است که مهمترين آنها عبارتند از: عدم وابستگي به نرم‎ افزار خاص و تنها نياز به يك مرورگر اينترنتي (مثل Internet Explorer) ، عدم محدوديت در استفاده از انواع پروتكل‎هاي پست الكترونيكي نظير POP3 ، SMTP توسط كاربر ، استفاده از برخي امكانات جانبي سرويس پست الكترونيك تحت وب ، امكان ارسال/دريافت نامه از طريق وب در هر زمان و هر كجا .

Web Mail


در صورتی که معنی لغت تحت وبی را نمی دانید می تونید در قسمت نظرات اعلام کنید تا براتون همراه با توضیحات قرار بدهم .

کپی برداری فقط با ذکر منبع بلامانع می باشد .

منبع : e3tar.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین
LiveZilla Live Help
نظرسنجی

دوست دارید مطالب بیشتر شامل چه مباحثی باشد؟

مشاهده نتایج

بارگذاری ... بارگذاری ...
نرم افزار های کاربردی